Pages

Knihotéka: to nejlepší z maturitní četby

Čtení jsem pojala oficiálně jako koníček až při přípravě na maturitní zkoušku z literatury. Nikdy předtím jsem nebyla vášnivý čtenář, ale asi až ve čtvrtém ročníku jsem plně propadla kouzlu knihovny. Bavilo mě se jen tak procházet mezi regály plnými knih, půjčovat si je a při jejich vracení se opět procházet a hledat další, které potřebuji. Částečně k tomu asi přispělo i to, že jsem si jako první knihu ke čtení vybrala Hobita♥ 

Většinu knih k maturitě jsem strategicky vybírala kromě malého počtu stran i podle toho, jestli mají i nějaké filmové zpracování. Předpokladem bylo, že se mi tak bude dílo lépe pamatovat. Následující tři knihy patří do mých nejoblíbenějších z tohoto seznamu. Věřím, že uvedené knihy nemusím nijak sáhodlouze představovat. 

Spalovač mrtvol  Sice šokující a pochmurný, možná dokonce až hororový příběh, je na něm ale něco zvláštně poutavého. Je to jedno z mých nejoblíbenějších literárních děl a také jediné, které jsem si po maturitě šla do knihovny půjčit ještě jednou. Před pár měsíci jsem si už konečně pořídila jeden výtisk domů, protože je mi jasné, že ho budu číst ještě několikrát. 

Obraz Doriana Graye  Další z mých nejoblíbenějších děl je opět depresivně laděný příběh – smrt, nevěra, vražda, lži, a tak dále a tak dále. Dorian je doslova pěkný mizera, protože všechny jeho hříchy se promítají pouze na jeho obraz a on zůstává stále mladý a krásný. Bonusem filmové adaptace pro mě bylo, že tam jednu z hlavních postav ztvárnil můj oblíbený herec Colin Firth. 

Saturnin Naopak asi nejveselejší kniha, kterou jsem ve svém maturitním seznamu měla. Tu bych si chtěla do své knihovny také brzy pořídit, abych si znovu připomněla některé vtipné historky o svérázném sluhovi Saturninovi. 

„Tak co, chceš věneček, nebo rakvičku?“  

Pamatuji si, že mě také hodně oslovily silné příběhy následujících dvou knih. Ani jednu z nich už ale neplánuji znovu číst. 

My děti ze stanice ZOO  Autobiografické dílo, které má upozorňovat na nebezpečí drogové závislosti. Filmové zpracování jsem neviděla a ani nepotřebuji. V knize totiž bylo živě popsáno všechno, co si neumím a snad ani raději nechci představovat. 

Deník Anny Frankové  Zápisky a úvahy o životě patnáctileté židovské dívky, ukrývající se během druhé světové války v tajných prostorách jednoho domu. Tuhle knihu by si měl přečíst určitě každý. 

Proměna  Také velmi silný příběh, nebo alespoň mně přišel velmi emotivní. Kafkova tvorba je typická tím, že obsahuje motivy pocitu vyřazenosti a ponižování a příběhy mívají ne příliš šťastné konce. Tuto knihu mám ve své knihovně, protože i k ní se chci časem znovu vracet. Potom mi zbývají ještě čtecí resty v podobě Zámku a Procesu

Pes baskervillský Moje první čtenářská zkušenost s detektivkou, kdy jsem zjistila, že případy Sherlocka Holmese a obecně detektivní příběhy mě moc baví. Od A. Conana Doylea bych toho určitě chtěla přečíst mnohem víc. 

Zkrocení zlé ženy Dramatické dílo z trochu veselejšího soudku. Bylo adaptováno například i filmem Deset důvodů, proč tě nenávidím, který se řadí mezi mé nejoblíbenější romantické komedie a dlouho jsem netušila, že byl natočen na motiv Shakespearova díla. 

Jaké knihy z vašeho maturitního seznamu byly vaše nejoblíbenější? 
_____________________

6 komentářů:

  1. Já maturovala před šesti lety a popravdě už si nepamatuju snad žádnou knížku, kterou jsem na seznamu měla. :D Dokonce už ani tu kterou jsem si nakonec vytáhla. Jediné co vím, že to byla poezie a já byla naštvaná, jak jsem si sakra mohla vytáhnou z 20 knížek zrovna jednu ze dvou poezií. :D
    Každopádně Saturnin mě bavil, to jo, ale jestli jsem ho měla v seznamu to netuším. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já si kupodivu i po šesti letech vzpomínám na všechny a určitě bych ještě někde našla i své rozbory. :D Také jsem si nakonec vytáhla poezii – Krále Lávru. :)

      Vymazat
  2. Spalovače mrtvol jsem si zrovna u maturity vytáhla, akorát jsem ho nečetla - byli jsme na něm se školou na divadelní hře, ale samozřejmě se mě pak ptali na detaily, které jsem si vůbec nepamatovala :D Ale nějak jsem to naštěstí okecala. Mně z mého seznamu bavily Směšné lásky od Kundery a měla jsem tam i Hobita, tak ten byl taky jasnej :)

    OdpovědětVymazat
  3. Pamatuji si, že jsem postupovala úplně stejně. Jelikož nejsem vášnivý čtenář, hledala jsem spíše knížky, které mají málo stran a mají nějaké filmové zpracování. Podle filmu jsem si toho dokázala zapamatovat daleko více 🙂.

    OdpovědětVymazat
  4. Jsem ten typ, co přečetl k maturitě naprosto všechny knihy pečlivě. Nakonec jsem litovala právě těch knih, které měly málo stran, protože po chvíli k tomu není moc co říkat a u nás na škole docela topili pak studenty.... :D Z toho co jsi vypsala jsem četla jen Spalovače mrtvol a upřímně mi bylo nepříjemné tuto knihu číst, pro mě byla prostě moc "temná". No, nakonec jsem si u maturity vytáhla Hanu od Morštajnové a maturovala z ústního se ztrátou jednoho bodu, tak dobrý. :D

    OdpovědětVymazat
  5. Maturitní četba byla za trest... už by ji mohli trochu aktualizovat a dávat i novější díla :-D A škoda, že jsme neměli na výběr Deník Anne Frank - to je opravdu silná kniha. Ale jinak mě žádná kniha z maturitní četby nebavila ani nelíbila. Možná jen Ostře sledované vlaky a Pygmalion :-)

    OdpovědětVymazat

Děkuji za návštěvu a případný feedback. ♥

Instagram