Pages

Jak vypěstovat rostlinu z avokádové pecky

Zhruba tak před třemi měsíci jsem se rozhodla, že nebudu avokádovou pecku vyhazovat, ale zkusím si z ní vypěstovat avokádovník (neboli hruškovec přelahodný). Postup je to jednoduchý a nenáročný a já to zkrátka s pěstováním kytek stále ještě nechci vzdávat. (I přesto, že jsem vloni usmrtila většinu svých kaktusů a z celo-parapetové sbírky mi tak zbyly už jen dva.Nedělám si iluze, že by tahle tropická rostlina mohla v našich podmínkách někdy plodit, ale bavilo mě sledovat proces, jak se z jedné avokádové pecky vyklubala jedna pěkná pokojová rostlinka (nebo v současné fázi zatím spíše klacík). 😄 


Příprava: 

Prvním krokem je sloupnutí hnědé slupky z avokádové pecky, tedy pokud to jde. Já jsem nad tím nemusela ani příliš dlouho přemýšlet nebo snad vyvíjet nějaké velké úsilí, protože se mi slupka oddělila hned při rozkrajování avokáda. Slupka ale ničemu nevadí, stonek by si s ní měl poradit. Důležité ovšem je, z této pecky omýt zbytky dužiny, aby nezahnívala. 

Dalším krokem je zapíchnutí dvou až tří párátek z protilehlých stran do pecky tak, aby její špička směřovala nahoru. Poté už stačí jen pecku usadit do sklenice a dolít ji odstátou vodou tak, aby hladina vody dosahovala zhruba k polovině pecky. 


Umístění: 

Sklenici s peckou je vhodné umístit na světlé a teplé místo, přibližně jednou za dva dny měnit vodu a pozorovat, kdy začne lézt první kořínek. To může klidně trvat i dva měsíce, takže je potřeba trochu více trpělivosti. Pokud se ale ani po uplynutí této doby s peckou nic neděje, pravděpodobně bude potřeba zkusit štěstí s jinou peckou. 

Mně se u jedné pecky stonek vyklubal rychle a pěkně vysoko, kdežto u té druhé byl zatím vylezlý jen malý kořínek. 

Přesazení: 

Poté, co z pecky vylezlo několik kořínků a vylezly i první lístky, jsem stonek, který dosahoval výšky již přes dvacet centimetrů, v polovině uřízla. (Po oříznutí stonku jsem si tímto postupem nebyla stoprocentně jistá, protože po tři týdny zůstával stále ve stejném stádiu, ale nakonec se z pupenu přeci jen začal klubat nový lístek.) Zaštipování nových výhonků se doporučuje pravidelně opakovat klidně během celého vegetačního období, aby se rostlina stále více rozvětvovala. 

Pecku jsem následně zasadila do hlíny a opět jsem ji nechala z poloviny vyčnívat ven. Já jsem použila univerzální zahradnický substrát, ale vhodnější by nejspíš byl substrát pro pokojové rostliny nebo pro citrusy. Údajně by se mohla pecka dát do hlíny hned na začátku, mně ale více vyhovuje nechat ji zakořenit ve vodě, protože v hlíně samozřejmě nejde dlouho poznat, jestli se s peckou vůbec něco děje. 


Rostlinku je opět dobré umístit na světlé a teplé místo, jako je například parapet. Pozor ale na přímé slunce, které může listy nehezky popálit. Důležité je, aby byl substrát stále mírně vlhký, nikoliv však přemokřený. Rostlina je to tropická, takže jí vyhovuje vysoká vzdušná vlhkost (rosení přijde vhod). Od začátku března do konce září je také vhodné rostlinu přihnojovat tekutými hnojivy pro citrusy. 

Zkoušeli jste někdy něco podobného? 
_________________

12 komentářů:

  1. Pěkně napsaný článek! My jsme to zkoušeli jednou a bohužel se nezdařilo, ani po několika měsících se nic nedělo. Plánujeme zkusit někdy znovu s novou peckou, ale avokáda nekupujeme až tak často, takže kdo ví kdy se k tomu zas dostaneme. Ale ráda bych to ještě zkusila :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je pravda, že ne vždy se to povede a zajímalo by mě proč. Jako mně – jedna vyrostla bez problému a druhá nakonec letěla do koše i přesto, že měly stejné podmínky. :D Díky za komentář ♥

      Vymazat
  2. Já jsem bohužel spíš zabíječ kytek než pěstitel, ale taťkovi se už několik avokád vypěstovat podařilo, tak hodně štěstí, ať se to podaří i tobě :)

    Another Dominika

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já také nejsem na pěstování rostlin nijak extra šikovná, takže mě baví každý malý pokrok. :D Díky ♥

      Vymazat
  3. Avokádo z pecky si vypěstovala moje mamka a květinka ji hezky sílí 🤗. Já jsem to zatím nezkoušela 🙈.

    OdpovědětVymazat
  4. Avokádo je strašně pěkná rostlinka, ale bohužel samotné avokádo v našich podmínkách nikdy nezplodí. :D Když jsem si to v článcích přečetla, tak jsem svoje snahy s pěstováním vzdala. Je ale pravda, že větývka je to vtipná a v pokoji vypadá dobře. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vtipná je, to je pravda. Zvlášť potom, co jsem ji zkrátila a zůstal mi jen klacík. :D

      Vymazat
  5. Tak to je super, ani jsem nevěděla, že to z avokádové pecky takto jde :).

    OdpovědětVymazat
  6. Během lockdownu jsem měla celý parapet posázený avokádovými peckami :D Teď už z nich mám krásné rostlinky.

    OdpovědětVymazat
  7. Zrovna nedávno jsem to zkoušela, ale nejspíš jsem to řádně neopláchla a slupku jsem nesloupla. Ale ráda bych to zkusila znova, když vidím, že to opravdu jde :-D Přitom jsem se o to tak hezky starala, ale ani po dvou měsících právě nic. Avokádo nejím, ale líbí se mi ta rostlina :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Když se pecka ujme, tak pak roste velmi rychle. Jak jsem ten stonek ustřihla, tak asi po měsíci narostl zase do stejné délky a má dokonce i trochu větší listy. Docela mě to chytlo a ve vodě už mám další pecku. :D

      Vymazat
  8. Teraz som prišla z obchodu a aj som pozerala na avokádo, ale nezobrala som ho. Po tomto návode ho kúpim hneď zajtra a vyskúšam!

    OdpovědětVymazat

Děkuji za návštěvu a případný feedback. ♥

Instagram