Pages

Dýňová polévka a domácí pumpkin spice latte | recept

Dýňové hody oficiálně započaly. Můj loňský a zároveň úplně první pokus o dýňovou polévku dopadl sice chuťově na výbornou, ale jeden nejmenovaný ochutnávač si stěžoval na plovoucí kusy nerozmixované dýňové slupky. 😬 Sirup na domácí pumpkin spice latte poprvé dopadl podobně – chuť dobrá, ale správnou konzistenci jsem spíše jen odhadovala. Letos se mi vše vydařilo mnohem lépe a jelikož jsem u nás doma jediný dýňový strávník, tak jsem jednu středně velkou dýni hokaido (1,9 kg před vydlabáním) použila na oba recepty. Pro příště vím, že by se dal zbytek propasírovaného pyré od sirupu ještě dál využít při pečení nějakého koláče nebo muffinů. Z jedné dýně toho lze vytvořit opravdu mnoho. 🎃 

Suroviny na dýňovou polévku: 

➤ 700 g upečené a pokrájené dýně 
➤ 500 ml zeleninového vývaru 
➤ 200 ml smetany ke šlehání 
 4 lžíce olivového oleje 
➤ 3/4 cibule 
➤ asi 1 lžička muškátového oříšku a mletého zázvoru (podle chuti) 
➤ sůl a pepř (volitelně) 
➤ dva stroužky česneku (volitelně) 

Dýni jsem si rozkrojila na čtvrtky a dala ji na pečicím papíru péct do předem vyhřáté trouby na 180 °C do té doby, než šla dýně i její slupka lehce propíchnout vidličkou (cca hodinu). Během této doby jsem si připravila cca 500 ml zeleninového vývaru. Větší polovinu vychladlé dýně jsem rozkrájela na kousky a přihodila do hrnce k předem připravené zesklovatělé cibuli. Opékat pár minut, dokud se nepřichytává k hrnci a zalít vývarem. Společně vše provařit cca 15 minut a odstavit z plamene. Vše rozmixujeme tyčovým mixérem na co nejjemnější pyré a poté přilijeme smetanu ke šlehání. Přidáme také trochu nastrouhaného muškátového oříšku a přibližně lžičku zázvoru. Můžeme také přidat utřený česnek, a nakonec polévku dochutit solí a pepřem. Polévku lze dle libosti podávat s praženými dýňovými semínky, zakysanou smetanou anebo s krutony. 


Suroviny na dýňový sirup: 

➤ 400 g upečené a pokrájené dýně (může být víc, mně takhle vyšla menší polovina dýně) 
➤ 700 ml vody (použila jsem 900 ml, ale pro hustější konzistenci lze použít méně) 
➤ 250 g třtinového cukru 
 1 lžíce nového koření (nemám sypké, takže jsem dala podle oka 6 kuliček) 😀 
➤ 1 lžíce hřebíčku (také šest celých) 
➤ 1 lžíce skořice 
➤ 3/4 lžíce zázvoru 

Od zbylého množství upečené dýně jsem se snažila odebrat co nejvíce slupky a pracovat dále jen s dužinou, kterou jsem následně rozmixovala s 200 ml vody. V hrnci na mírném plamenu zahřívat 500 ml (nebo 700 ml) vody společně s 250 g cukru a za stálého míchání rozpouštět. Přidáme potřebné koření a směs chvíli provaříme. Poté vmícháme rozmixované dýňové pyré a vaříme na mírném plamenu do zhoustnutí. Posledním krokem je propasírování již vychladlého sirupu přes jemné sítko. Zbylé pyré lze schovat a dále využít například při pečení. Já jsem směs vařila skoro hodinu a stále byla hodně tekutá, takže 500 ml vody by pravděpodobně stačilo (původní recept byl také 700 ml vody celkem – já část použila už při mixování). Pro mé potřeby však byla konzistence dostačující a vyšlo mi nakonec jeden a čtvrt litru dýňového sirupu
___________________

6 komentářů:

  1. Nevěděla jsem, že z jedné dýně by se toho dalo vytvořit víc než jen jedna polévka :) U mě doma nejsme milovníci dýní, takže jí ani nekupuju :)

    Another Dominika

    OdpovědětVymazat
  2. Safra, jsi mě nalákala na to udělat v co nejbližší době dýňovou polévku. :D Už jsem na ni měla chuť minulý týden, ale byla jsem hodně ve skluzu, takže jsem ji nestihla. :D

    OdpovědětVymazat
  3. Dýně mám ráda, ale pouze na dekoraci 🙂🎃. U nás doma ji nikdo nejí a ani já, ale věřím, že oba recepty se ti moc povedly a byly dobré 🤗.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je škoda, já sama jsem jí přišla na chuť teprve vloni. Líbí se mi, že je to taková univerzální potravina, kterou lze upravit na milion způsobů. :D

      Vymazat

Děkuji za návštěvu a případný feedback. ♥

Instagram